נא להמתין...

השוואה בין שתי חלקות: חלקת השדה וחלקת הגינה

צפיות: 16
דרוג  (0)

השוואה בין שתי חלקות אדמה, אחת אדמת בור שבה צומחים צמחים באופן טבעי ואחת מעובדת, שבה זורעים ושותלים צמחים ומטפלים בהם באופן יזום, מזמנת התנסות בכלים מדעיים כגון: מעקב, תצפית ותיעוד.

 

מטרות: פיתוח מודעות ליחסי הגומלין בין המרכיבים הטבעיים של הסביבה והמרכיבים מעשה ידי אדם ופיתוח מיומנות של עריכת תצפיות ותיעודן.


אמצעים: שני צמיגים ישנים, אדמה משדה בור (בכמות מספקת למילוי צמיג אחד) ואדמה לשתילת צמחים ממשתלה (בכמות מספקת למילוי הצמיג השני), זרעים (צנוניות וכדומה), בצלים מסוגים שונים, שתילים (חסה, עגבנייה וכדומה), ניירות, כלי כתיבה וציור, מגדלות, מצלמה (לתיעוד התצפיות).

 

השוואה בין שתי חלקות אדמה, אחת אדמת בור שבה צומחים צמחים באופן טבעי ואחת מעובדת, שבה זורעים ושותלים צמחים ומטפלים בהם באופן יזום, מטפחת את המודעות לנעשה מסביבנו באופן טבעי, ומאירה את התופעות שבהן קיימת מעורבות של בני אדם והשפעתו על הסביבה. הפעילות מזמנת גם השוואה בין צמחי בר וצמחי תרבות והתנסות באמצעי כלי מחקר מדעיים כגון: מעקב, תצפית ותיעוד.

מה עושים?
משיגים שני צמיגים ישנים וממלאים אחד מהם באדמה משדה בור כלשהו, רצוי בתחילת השנה –בספטמבר, כי אז הקרקע עשירה בזרעים רדומים .
צמיג זה יהווה את "חלקת השדה" – לא משקים אותו ולא מטפלים בו אלא רק עוקבים אחרי כל מה שצומח שם.
את הצמיג השני ממלאים באדמת משתלה והוא יהווה את "חלקת הגינה". באדמה שבצמיג זה זורעים צנוניות או זרעים אחרים, טומנים בצלים מסוגים שונים ושותלים שתילים: חסה או עגבנייה. משקים את חלקת הגינה בקביעות ועוקבים אחר הנביטה והתפתחות הצמחים.
הכנת החלקות נעשית בשיתוף הילדים.

במהלך ההתנסות משוחחים עם הילדים:
מה ההבדל בין שתי החלקות?
מה אתם מצפים שיקרה? מה יצמח מהבצל?
מה יקרה לזרעים? מה יגדל בחלקה אחת ומה יגדל באחרת?
איפה יהיו יותר צמחים?
איפה יהיו צמחים גבוהים יותר?
מדוע אתם חושבים כך?

  • מדי פעם יוצאים ומתבוננים בשתי החלקות ומסמנים בלוח את תאריך הבדיקה.
    בודקים: מה צומח בכל אחת? האם נמצאים בעלי חיים בחלקות? אילו בעלי חיים? האם רואים סימני כרסום על עלי הצמחים בחלקות?
    שואלים את הילדים: אילו הייתם בעלי חיים, לאיזו חלקה הייתם באים? מדוע?

  • מתעדים את הנעשה בשתי החלקות בהפרשי זמן של שבועיים-שלושה (בצילום, בציור ובכתיבה ילדית) ותולים את התמונות זו ליד זו בכיתת הגן, כך שההשוואה בין החלקות בולטת לעין. שואלים את הילדים: מדוע צילמנו וציירנו את שתי החלקות?

  • דנים עם הילדים בהבדלים בין שתי החלקות – מהם צמחי בר? מהם צמחי תרבות? היכן גדל כל אחד מהם? אילו תכונות יש לצמחי בר? אילו תכונות יש לצמחי תרבות? מי שתל את הצמחים? מי סייע לצמחים לגדול?
    שואלים את הילדים: אם הייתם צמחים, מה הייתם רוצים להיות: צמחי בר או צמחית רבות?
 
 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
האתר פותח על ידי מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים